Statut stowarzyszenia Ełcki Klub Fantastyki "Kikimora"

Rozdział I. Postanowienia ogólne

  1. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późń. zmianami) oraz niniejszego statutu.
  2. Stowarzyszenie nosi nazwę: Ełcki Klub Fantastyki “Kikimora” i zwane jest dalej Stowarzyszeniem. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: EKF Kikimora
  3. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Ełk.
  4. Terenem działania Stowarzyszenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem miasta Ełk. 
  5. Dla realizowania swoich celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
  6. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Stowarzyszenie jest powołane na czas nieokreślony. 
  7. Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
  8. Stowarzyszenie posługuje się pieczęcią podłużną o treści ustalonej przez Zarząd.
  9. Stowarzyszenie może posiadać własną odznakę, logotyp, flagę oraz może wydawać legitymacje, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wzór odznaki, logotypu, flagi oraz legitymacji ustala Zarząd.
  10. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy członków. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników i posiłkować się wolontariatem. Pracownikiem może być każdy członek Stowarzyszenia oraz osoby nie należące do Stowarzyszenia. Cały dochód z działalności Stowarzyszenia przeznaczony będzie na realizację celów statutowych oraz na rozwój Stowarzyszenia.

Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji

  1. Celem Stowarzyszenia jest działalność kulturowo-społeczna polegająca na:
    1. popularyzacji wśród ogółu społeczności:
      1. fantastyki oraz science-fiction - jako szczególnie istotnych gatunków kultury i sztuki - we wszelkich jej odmianach: literackiej, gier komputerowych, filmowej, serialowej, komiksowej i innych
      2. kultury dalekiego wschodu
      3. wiedzy o popkulturze
      4. form rozrywki z pogranicza rozrywki i sztuki - gier fabularnych tzw. RPG oraz gier terenowych tzw. LARP
      5. rozwijających form rozrywki - gier planszowych, towarzyskich, karcianych, gier figurkowych i bitewnych, gier miejskich, gier retro
    2. pogłębianiu wśród ogółu społeczności wiedzy o historii: popkultury, gier komputerowych, automatów do gier i konsol
    3. zrzeszaniu miłośników fantastyki, kultury dalekiego wschodu, gier fabularnych, gier planszowych.
    4. aktywizacji osób - szczególnie młodzieży - do czynnego udziału w życiu kulturowym i społecznym
  2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele w ramach nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez:
    1. organizowanie lokalnych i ogólnopolskich festiwali miłośników fantastyki, gier i popkultury zwanych dalej “konwentami”,
    2. organizowanie prelekcji, dyskusji, konkursów i spotkań autorskich,
    3. organizowanie przeglądów filmowych, wystaw i wernisaży,
    4. organizowanie kreatywnych przestrzeni do rozwijania zainteresowań i integracji lokalnej społeczności - świetlic, klubów,
    5. działalność wydawnicza - także w formie elektronicznej
    6. wspieranie i promowanie artystycznej działalności członków Stowarzyszenia,
    7. działalność edukacyjną i informacyjną w mediach (tradycyjnych, w internecie i  social mediach),
    8. organizowanie spotkań i wyjazdów integracyjnych członków i sympatyków Stowarzyszenia,
    9. współpraca z organizacjami o pokrewnych celach i sposobach ich realizacji.

Rozdział III. Władze stowarzyszenia

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie Członków,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
  3. W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
  4. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.

Walne Zebranie Członków

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, które stanowią wszyscy członkowie Stowarzyszenia.
  2. Walne Zebranie Członków właściwe jest do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach Stowarzyszenia, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  3. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  4. Zwyczajne Walne Zebrania Członków - zwane dalej Zebraniem Zwyczajnym -  zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, i co 4 lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Zebrania Zwyczajnego. 
  5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków - zwane dalej Zebraniem Nadzwyczajnym - zwołuje Zarząd:
    - z własnej inicjatywy,
    - na żądanie Komisji Rewizyjnej,
    - na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
  6. Zwołujący Zebranie Nadzwyczajne zawiadamia członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 48 godzin przed terminem Zebrania Nadzwyczajnego.
  7. Zebranie Nadzwyczajne powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane. W przypadku bezczynności Zarządu - Zebranie Nadzwyczajne może też zwołać Komisja Rewizyjna.
  8. (wykreślono)
  9. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą:
    1. wybór i odwoływanie członków Zarządu,
    2. wybór i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej,
    3. uchwalanie statutu i jego zmian,
    4. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
    5. podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
    6. ustalanie wysokości składki członkowskiej,
    7. udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
    8. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego i merytorycznego oraz sprawozdań  władz Stowarzyszenia,
    9. podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do organizacji i instytucji, o których mowa w rozdz. I art. 7, bądź wystąpieniu z nich.

Zarząd

  1. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
  2. Zarząd składa się od 3 do 5 osób – wśród których wyróżnia się funkcje: Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika oraz Sekretarza.
  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
  4. Uchwały Zarządu zapadają większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków organu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
  5. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
  6. Do kompetencji i obowiązków Zarządu należy:
    1. kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
    2. określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
    3. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
    4. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
    5. zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, niniejszym Statutem oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków (w ramach działalności statutowej),
    6. planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
    7. składanie sprawozdań z działalności Zarządu,
    8. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
    9. przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
    10. informowanie organu nadzorującego o zdarzeniach uzasadniających zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym (w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia) oraz o zmianie miejsca zamieszkania członków Zarządu,

Komisja Rewizyjna

  1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 2 do 3 osób – Przewodniczącego i jednego bądź dwóch członków. 
  3. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
  4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
  5. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków organu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
  6. Do kompetencji Komisji rewizyjnej należy:
    1. kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
    2. ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
    3. składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
    4. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
    5. wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu,
    6. wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
    7. zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania walnego zebrania członków przez zarząd w określonym terminie

Rozdział IV. Członkowie Stowarzyszenia

  1. Członkiem stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca obywatelstwo polskie (lub cudzoziemiec mający w Polsce miejsce zamieszkania) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia.
  2. Uchwały w sprawach członkostwa podejmuje Zarząd. Od uchwały Zarządu przysługuje odwołanie (w terminie 30 dni od otrzymania uchwały Zarządu) do Walnego Zebrania Członków. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
  3. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia deklaracji. Brak podjętej uchwały w tym terminie jest równoważny z podjęciem uchwały o negatywnym rozpatrzeniu członkostwa od której przysługuje odwołanie j.w.
  4. Członkowie Stowarzyszenia mają prawo:
    1. biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia
    2. korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
    3. zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia,
  5. Do obowiązków członka Stowarzyszenia należy:
    1. przestrzeganie Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
    2. terminowe uiszczanie składek członkowskich,
    3. popieranie i realizowanie celów Stowarzyszenia,
    4. uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków,
    5. dbanie o dobre imię Stowarzyszenia.
  6. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    1. śmierci członka,
    2. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
    3. dobrowolnej pisemnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu Stowarzyszenia,
    4. wykluczenia członka przez Walne Zebranie Członków:
      • z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez pół roku,
      • z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
      • ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia przez pół roku.
    5. wykluczenia członka przez Zarząd:
      • z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez pół roku,
      • z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
      • ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia przez pół roku.
  7. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

Rozdział V. Majątek i gospodarka finansowa Stowarzyszenia

  1. Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
    1. składki członkowskie, 
    2. darowizny, zapisy i spadki, dotacje, subwencje, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
    3. dochody z majątku Stowarzyszenia, a także z odpłatnej działalności pożytku publicznego Stowarzyszenia.
  2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
  4. Wszelkie uzyskane środki służą wyłącznie realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
  5. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.

Rozdział VI. Sposób reprezentacji

  1. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.

Rozdział VII. Postanowienia końcowe

  1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków wybiera likwidatora oraz określa przeznaczenie pozostałego majątku Stowarzyszenia

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem zastosowanie mają przepisy ustawy z dn. 7.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.

Statut przyjęty uchwałą nr 2/2024 w dniu 2 listopada 2024 r. zmieniono uchwałą 5/2024 w dniu 29 listopada 2024 r.